Onze eerste avontuurlijke dagen. - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu Onze eerste avontuurlijke dagen. - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu

Onze eerste avontuurlijke dagen.

Blijf op de hoogte en volg Jessie

17 Maart 2014 | Ghana, Berekum

Daar zijn we dan eindelijk! Woensdag na enige turbelentie aangekomen op het warme vliegveld van Accra.
Na de mannen van het guesthouse op te hebben gezocht, zijn we richting het guesthouse vertrokken.
Eenmaal wakker hebben we een ontbijt opgezocht en zijn we Accra in gegaan. Ralf, werkend bij het guesthouse heeft ons een rondleiding gegeven en ons meegenomen in de trotro's. Wat een warmte en wat een cultuurshock!
Vrijdag ging om 4.45uur de wekker, we zouden namelijk om vijf uur vertrekken richting de bus die ons naar Berekum zou brengen. Eenmaal aangekomen bleek dat de bus al om vier uur vertrokken was en hadden we dus pech. Gelukkig wist Ralf ons naar een ander busstation te brengen en zijn we alsnog om 9.00uur vertrokken uit Accra.
Onderweg voornamelijk geiten en tentjes met lokale artikelen tegen gekomen. Iedereen is bezig met het verkopen van dingen.
Na een busrit van ongeveer 10 uren zijn we eindelijk in Berekum zelf aangekomen. De taxi heeft ons afgezet bij het ziekenhuis. Onze eerste kennismaking met Monica (hoofd studenten) was vriendelijk, een goede eerste indruk.
Op naar het huisje, wat in vergelijking met het guesthouse een kleine tegenvaller was. We hebben plaats voor drie personen. Onze keuken ligt op ongeveer 150m loopafstand. De douches zijn gelukkig iets dichter bij.
Theresa, ook werkend in het ziekenhuis, heeft ons zaterdag Berekum laten zien. Ze vertelde waar we het beste de dingen kunnen kopen die we nodig hebben. We zijn inmiddels al een aantal keer flink afgezet qua prijzen. Ze hebben twee verschillende prijzen, namelijk een voor de Ghanezen en een voor de 'blanke' mensen onder ons.
Vanmorgen wel een goede koop gedaan, namelijk een brood voor omgerekend 30cent!
Theresa vertelde ook dat we de mensen buiten het ziekenhuis niet mogen vertrouwen, als we iets willen weten of vragen hebben dan kunnen we terecht bij de mensen die hier ook op het ziekenhuisterrein zijn.
Vandaag hebben we een rondleiding gekregen door het ziekenhuis. We werden vanmorgen om 10.00uur verwacht.
We hebben inmiddels ongeveer al het personeel gezien en ons hieraan voorgesteld. Ook kwamen we een Nederlandse arts tegen, erg leuk! Bij het laboratorium werd gelijk gevraagd of we ook getrouwd waren, zo nee dan hadden zij nog wel kandidaten in de aanbieding. Wat wel goed was om te weten, is dat we altijd mogen komen als we ziek worden, haha! Morgen begint de eerste echte stagedag. Internet is niet vanzelfsprekend hier, wifi kennen ze volgens ons helemaal niet. Skype/ FaceTime/ Whatsapp is voor later als we toevallig wifi tegen komen.Tot later!

• 17 Maart 2014 - 17:45

Femke:

Hahaha wat leuk! Spannend, heel veel succes morgen!

• 17 Maart 2014 - 17:46

Albertine:

Hi ladies! Fijn dat aankomst goed geregeld was :)
    Andere wereld daar he?! Succes met jullie stage!

• 17 Maart 2014 - 17:56

Sybren En Rigje Van Tuinen:

No goeije Gerda en Jessie,
    toppie meiden! Een hele reis gehad, zo te lezen. Maar nu komt het echte werk! Geniet ervan! Wij denken aan jullie! Gerda: wat vind je van het boek dat de meiden hebben gemaakt voor elke dag??

Groeten uit Berltsum XX

• 17 Maart 2014 - 18:24

Gerda:

Bedankt voor de update, have fun!
    groeten uit Grou, Gerda

• 17 Maart 2014 - 19:39

Antje :

Veel succes, geniet ervan.
    Groeten uit Buitenpost, Tante Antje

• 17 Maart 2014 - 20:15

Anneke Snitker:

Van Berlikum naar Berekum...dat zal inderdaad wel een flinke cultuurshock zijn! :-) Heel veel plezier Gerda en Jessie! Leuk dat we mee kunnen lezen.

Groeten,
    Anneke

• 17 Maart 2014 - 21:04

Grietje Metzlar:

Hallo Gerda en Jessie ,
    Bedankt voor het leuke reisverslag! Het gaat daar allemaal wat anders. Succes met stagelopen!Veel plezier, groetjes, Jan en Grietje Metzlar.

• 17 Maart 2014 - 21:43

Helma Gijsbers:

Hoi jessie wat leuk om te horen dat je het leuk vindt en wat schrijf je mooi.

Veel groetjes uit Afferden

• 17 Maart 2014 - 23:41

Helene:

Hallo meiden,
    Heerlijk om jullie verslag te lezen ga zo door!
    liefs Helene

• 18 Maart 2014 - 14:38

Willy Vd Akker:

Hoi meiden.Alles goed daar .Leuk dat je het goed naar het zin hebt.

• 19 Maart 2014 - 13:08

Douwe En Rimke:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen Gerda, ben benieuwd naar jullie eerste foto's.
    De eerste week zit er al weer bijna op.
    Veel plezier daar.we blijven je volgen.

Groetjes Douwe en Rimke

• 19 Maart 2014 - 20:08

Wiepie Wijbenga :

Hoi Jessie,
    Ja dan is het zo maar de tijd dat je weg bent op stage in het verre land Ghana.Had je graag persoonlijk veel plezier te gewenst "helaas". gelukkig hebben we in Friesland alle internet voorzieningen.Daarom wens ik jou vanaf hier veel plezier en geniet van deze stage,ik ga je zeker volgen.

groetjes wiepie

• 21 Maart 2014 - 20:25

Thea V.d.Rijt:

Jessie geniet ervan ben benieuwd naar foto's Gr.Thea Henk

• 22 Maart 2014 - 20:03

Foekje:

Wat leuk wat te lezen over jullie avontuur, heel veel succes daar!...
    hartelijke groet Foekje

• 23 Maart 2014 - 14:12

Jose Vogels:

hallo jessie

Heel veel succes met je stage .
    Leuk dat we je kunnen volgen veel plezier en wees voorzichtig.

gr jose

• 23 Maart 2014 - 17:17

Willy Va N Den Akker:

Hoi.Dames.

Hoe gaat het met het avontuur daar in de jungle.Heb je al olifanten of leeuwen gezien .Ik ben heel benieuwd naar de foto's.

• 23 Maart 2014 - 21:55

Theo Hazenberg:

Hallo Jessie

Fijn te horen dat alles goed gaat,Maak er een mooie stage van en geniet
    van het land en de bevolking

groetjes Theo

• 27 Maart 2014 - 21:54

Annemieke:

zoals ik al zei: iedereen wordt een keer (of vaker) opgelicht, hoe goed je ook je best doet om dat te voorkomen! Viel al met al nog wel wat mee toch hoop ik.