Eindbestemming - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu Eindbestemming - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu

Eindbestemming

Blijf op de hoogte en volg Jessie

02 Juni 2014 | Ghana, Berekum

Afgelopen week hebben we genoten van de kust van Ghana. Maandag hebben we onze taxichauffeur opgebeld zodat deze met ons naar het Kakum National prak en Elmina toe kon gaan. Gelukkig was dit snel geregeld. Eenmaal in Kakum National park zijn we via een steile helling omhoog geklommen om vervolgens door middel van touwbruggen over de toppen van het oerwoud te klimmen. Wat een belevenis. Wanneer je achterom keek zag je vele bange gezichten. Voor mensen met hoogtevrees is dit dan ook geen aanrader. Na een uurtje wandelen bracht de taxichauffeur ons naar Elmina. Toen we daar aankwamen bleek dit ongeveer hetzelfde te zijn als Cape Coast Castle. Na een rondje foto's maken hadden we het wel weer gezien. Hup, in de taxi naar ons hotel om van de zon te genieten. Dinsdag hadden we op de planning om naar het dorp op palen toe te gaan. De rit hiernaar toe begon al vroeg in de morgen omdat we het wel in 1 dag wilden bekijken. Toen we uiteindelijk bij het informatiecentrum aankwamen, bleek dat de boot niet beschikbaar was om ons daar heen te brengen. De hele reis kon weer opnieuw beginnen. Er zat niks anders op dan maar gewoon weer naar huis toe te gaan. Onderweg begon het wel zo hard te regenen dat we blij waren dat de boot niet ging. We kwamen aan in Takoradi om vanuit daar de bus naar Cape Coast te nemen. Een mannetje wist ons een trotro aan te wijzen waar nog maar twee plaatsen beschikbaar waren. Snel eten gekocht en gaan met die banaan! Op een gegeven moment kwam ons alles bekend voor, tot de trotro een ander route nam. Toen er een bordje voorbij kwam met Goodbye Cape Coast, bleek dat het mannetje ons in de verkeerde trotro had gezet. We waren namelijk onderweg naar Accra. Dit was niet de bedoeling. Uitstappen maar en in de regen wachten op een taxi richting Cape Coast zodat we weer bij ons hotel aan konden komen. Deze hebben we gelukkig vrij snel gevonden. De volgende dag begon de dag met regen. In de regen op zoek naar een ontbijtje. De pyjama kon wel aanblijven want het leek er niet dat het nog mooi weer zou worden. Een boek een een bakje thee heeft ons door de dag heen geholpen. Donderdag en vrijdag hebben we lekker in ons hangmatje van de zon kunnen genieten. Toen we een duik in de zee wilden nemen, kwamen we allemaal kwallen tegen. Gauw maken je uit t water komt en om af te koelen maar gewoon een koude douche nemen. Zaterdag stond in het teken van de voetbalwedstrijd Nederland tegen Ghana. Aangezien we een oranje t-shirt bij ons hadden, moesten we iets verzinnen om beide in stijl gekleed te gaan. Een wit hemdje en een zwarte stift bevonden zich in onze bagage. Dat betekende dat we, zo creatief als we zijn geworden hier in Ghana, zelf het shirt maar getekend hebben. Een Nederlandse vlag met daarin Hup Holland Hup. Helaas konden we de wedstrijd niet dicht bij het hotel kijken. Later hoorden we dat het 1-0 voor Nederland is geworden. Hebben de t-shirts toch hun werk gedaan. Gisteren zijn we vroeg opgestaan en hebben we een taxi richting het busstation van Cape Coast genomen. Nog altijd snappen we de regeling met de stoeltjes niet. Iedereen zit ergens maar schijnbaar zit er een volgorde in. Later bleek dat de uitleg van dit systeem op het dak beschreven stond. Hier kwamen we pas achter toen we in de bus zaten. Onze koffers en backpacks werden in een vak onder de bus geduwd die maar half op slot kon. Met alle hobbels onderweg was het maar de vraag of we alles nog wel hadden toen we in Accra aankwamen. Gelukkig was dit wel het geval. Uitgestapt op het eindpunt moesten we op zoek naar een slaapplek. Dit bleek nog niet zo eenvoudig. Eigenwijs als we waren wilden we niet met de taxi. Twee mannen wisten wel een plek maar dit was een eindje lopen. Dat bleek inderdaad ook wel. Heuvel op, heuvel af. Niet ideaal met al onze bagage. Later bleek ook nog dat we een stuk van de route terug moesten omdat we verkeerd waren gelopen. Na een lange zoektocht hebben we eindelijk ons plekje gevonden. We waren gesloopt. De mannen wilden ons nog een restaurant wijzen, zodat ze zeker waren dat we wel gegeten hadden. Jammer dat het zondag was, want 9 van de 10 restaurants waren gesloten. Het laatste restaurant bleek open te zijn, hier hebben we dan ook kunnen genieten van onze maaltijd. Eenmaal terug hebben we onze nachtrust gepakt. Er staat nog een drukke week voor de boeg.

• 02 Juni 2014 - 13:04

Annemieke:

hebben jullie ook het slavenfort gezien in Elmina??? Zo niet dan heb je toch echt wel iets gemist! Goede reis terug!

• 02 Juni 2014 - 21:42

Esther:

Geniet nog even van de allerlaatste daagjes!! X

• 03 Juni 2014 - 23:11

Grietje Metzlar:

Hoi Jessie en Gerda, wat een spannend verhaal! Allebeide goede reus terug!Gerda, wij gaan paar dagen naar Barcelona.Komen as zaterdag 2400 uur terug. Hoop je as zobdag ff te zien! Xxx Grietje Metzlar.

• 05 Juni 2014 - 12:12

Tine Bakker:

Héérlijk reisverhaal met die hobbels en bobbels; 'k zie het bijna voor me.

Het regent hier!!!

Het ruikt daar anders, denk ik ?

Groetjes en tot ziens, Tine