Bestemming bereikt. - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu Bestemming bereikt. - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu

Bestemming bereikt.

Blijf op de hoogte en volg Jessie

09 Juni 2014 | Ghana, Berekum

Maandag en dinsdag hebben we genoten van onze laatste Ghanese avonturen. Maandag zijn we op pad gegaan naar Abompe. Hier zou zich het kralendorp bevinden. In de trotro richting Osino hadden we de chauffeur verteld waar we eruit moesten. Toen we voorbij Osino waren, bleek dat de beste man vergeten was om te vertellen waar we eruit moesten. Maar met een andere trotro terug. Vanuit Osino hebben we de taxi naar Abompe genomen. We werden naar een mannetje gebracht die van stenen kralen aan het maken was. Toen we uitlegden dat we graag meer wilden zien, werd ons duidelijk dat het kralendorp al enige tijd gesloten was. Er zat niets anders op dan weer naar huis toe te gaan. Vrij snel hadden we een trotro die ons wel mee terug kon nemen naar Accra. Dit leek alleen mooier dan dat hebt was, we waren nog maar net op weg en ja hoor! Daar stonden we dan aan de kant van de weg. Een aantal onderdelen losgemaakt en opnieuw erin gezet. De helft van de schroefjes lag nog op de grond maar ze zullen wel weten wat ze hebben gedaan. De trotro heeft ons in ieder geval veilig afgeleverd. Eenmaal in Accra, kwamen we er al snel achter dat de stroom het niet deed. Dat betekend geen avondeten! We hebben moeten wachten tot 1:28uur voordat we aan ons overheerlijke diner mochten beginnen (noodles). De volgende morgen zijn we vroeg vertrokken richting Hohoe, de watervallen. We wisten dat we een lange reis voor de boeg hadden vandaar dat we op tijd zijn vertrokken. De trotro zat echter nog niet vol en dat maakte dat we tot een uur of 10:00 hebben moeten wachten. Met een vrerboot zijn we aan de overkant van het meer gekomen. Ook hebben we aapjes moeten ontwijken die zomaar de weg overstaken, erg bijzonder! Om 15:30 uur zijn we uiteindelijk in Hohoe aangekomen, de taxi heeft ons naar de watervallen gebracht. De weg er naar toe was erg mooi! Via acht bruggen zijn we bij de waterval aangekomen. Het was zo mooi en groot dat het niet op de foto paste. Onze gids had haast, want het was bijna sluitingstijd, dus moesten we weer terug. Niet erg, het begon namelijk wat te regenen. Eenmaal bij de taxi bleek dat onze chauffeur in slaap was gevallen, zie die maar weer eens wakker te krijgen.. Om 18:00 vertrok de trotro richting Accra. Onderweg hebben we nog mensen mee moeten nemen naar een ander dorpje omdat hun busje gestrand was, het kan ook allemaal! Woensdag hebben we nog genoten van de zon. Lekker op ons kleed, met af en toe een koude douche. Prima vol te houden! Donderdag was de dag van het vertrek terug naar Nederland. We hadden om 12:00 uur een taxi besteld zodat we in ieder geval op tijd op het vliegveld waren. Om 13:00 uur was de taxi er nog niet, dus maar een andere aangehouden. Op het vliegveld hebben we onze ogen uitgekeken, wat een mensen! Na ons avondeten hebben we de koffers ingecheckt en zijn we naar de Gate gegaan. Om 19:00 uur waren we al voorbij de gate dus het verliep allemaal vrij soepel!
Vrijdagmorgen om 7:00 uur waren we weer op Nederlandse bodem en hebben we onze familie weer in de armen kunnen sluiten. Het blijft vreemd en even wennen om weer in Nederland te zijn, maar we zullen snel weer in het ritme zitten.
Tot slot willen we iedereen bedanken voor het lezen van onze berichtjes! Mede door jullie lieve reacties is Ghana een nog groter feest geworden!

• 09 Juni 2014 - 18:27

Helene:

We zijn blij dat jullie gezond en wel weer terug zijn! De verhalen op de site zullen we missen .....
    liefs Helene