Afscheidsweek - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu Afscheidsweek - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu

Afscheidsweek

Blijf op de hoogte en volg Jessie

19 Mei 2014 | Ghana, Berekum

De operatie van afgelopen maandag, is zoals we al verwacht hadden, niet doorgegaan. Na een aantal keer vragen bleek dat de operatie twee weken uitgesteld is. Zielig voor het 12-jarige jongetje met osteomelitis. Elke keer wordt hem weer verteld dat de operatie niet door gaat. Het geluk staat deze week wel aan onze kant. Zo mogen we gebruik maken van het huisje van de co-assistenten. Zij zijn voor een weekje in Sunyani. Dat betekend; eindelijk een gasstel om normaal eten te koken, en een kok die voor ons op dinsdag en donderdag Ghanees eten heeft gemaakt. Ook heeft ze onze was gedaan. Wat een luxe! Het eten was even wennen, maar het feit dat iemand voor ons kookt maakt al veel goed.
Het volgende geluksmoment brak aan toen Gerda bij Monica op bezoek ging om een afspraak te maken voor ons eindgesprek. Er kwam ter sprake dat Monica vrijdag naar Cape Coast toe vertrekt, en laten wij nou vrijdag ook net die kant op vertrekken. Een mooie deal kunnen maken dat we mee kunnen rijden. Geen ellendig gereis met de bus, en ook geen gedonder met onze koffers en backpacks.
Zaterdag hebben we de dag doorgebracht bij het zwembad in Sunyani. Normaal gesproken liggen we hier altijd wanneer het bewolkt is of wanneer het regent. Onze olie maar meegenomen want verbanden zullen we toch niet. Eenmaal ingesmeerd, kwam de zon aanzetten. Aan het einde van de middag bleek dan ook wel dat we flink waren verband. Maar goed aftersunnen.. Deze avond kregen we een berichtje van een van de artsen dat er een darmperforatie op de operatiekamer lag. Met het eten nog in de mond zijn we die kant op gegaan. Na de tijd mochten we nog mee met een ronde op de spoed. Ook mochten we wel met deze dokter mee naar huis toe. Zo gezegd, zo gedaan. Al gauw genoeg bleek dat iedereen onder werktijd aan de sangria zat. Er werd gebeld voor een spoedgevalletje op de spoedeisende hulp. Maar weer mee terug in de auto. Na de nodige infuusjes en vitale functies vonden we het wel mooi geweest en zijn we naar huis gegaan. Het was tenslotte al 23:30uur.
Na lekker uitgeslapen te hebben kwam het besef dat dit ons laatste weekend in Berekum al is. Waar blijft de tijd.
Vandaag hebben we al onze Nederlandse collega's weer welkom thuis geheten nadat zij beide lang weg waren geweest. Leuk om alle belevenissen van elkaar te horen.
Om 15:00 uur begon een handshaking waar we voor uitgenodigd waren. Dit was een soort kerkdienst waarbij het leiderschap van de derde jaars over werd gedragen aan de eerste en tweede jaars studenten. Om 18:00 uur vonden we het wel mooi geweest en het was nog niet afgelopen. Toch zijn we wel weg gegaan en hoorden we later dat het om 19:30uur pas afgelopen was.
Deze week gaan we de nachtdienst nog even in. Eens ervaren hoe dat is. We zijn benieuwd.

• 19 Mei 2014 - 21:11

Lieke En Noud:

Leuk om weer up to date te zijn van jullie ervaringen! Geniet van de laatste dagen!

• 19 Mei 2014 - 21:14

Willy:

Dag meiden.Weer een mooi verhaal hebben er jullie van gemaakt. Nog een paar weekjes dan ben je alweer terug hier in Nederland.Ge niet er nog maar lekker van .Gr uit OOstrum

• 19 Mei 2014 - 23:01

Albertine:

Jeetje dames! Wat vliegt die tijd.. zit jullie stage er al weer op. Hoop dat jullie een een fijne, leerzame tijd hebben gehad. Nu lekker genieten van jullie welverdiende vakantie! Zou het leuk vinden om later jullie verhalen en foto's te zien en te horen :)

• 19 Mei 2014 - 23:47

Helene:

Nog even jullie stage voltooien en dan lekker vakantie! Ik ben heel benieuwd naar jullie foto"s en
    belevenissen die we nog niet weten.......Liefs Helene

• 20 Mei 2014 - 10:42

Johannes En Marije:

Hallo Dames,

Wat leuk dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben! Super om te horen!
    En wat fijn dat jullie er zo nu en dan een nieuw reis verslag op zetten, mooi man!
    Nog veel plezier de laatste 2 weken!
    Tot in Nederland!

Dikke tut van Marije en Johannes

• 20 Mei 2014 - 21:58

Helma Gijsbers :

Hoi jessie, nog een paar daagjes dan zit je stage er weer op wat vliegt de tijd. Leuk om al je mooie verhalen te lezen.nog fijne dagen en alvast een goede terugreis.

Groetjes Henk en Helma.

• 22 Mei 2014 - 21:32

Annemieke:

He dat was een mooi laatste weekje. En wat fijn dat jullie mee kunnen rijden naar Cape Cost!
    Het is best een lange rit dus wat comfort is fijn. Geniet van de verdiende vrije dagen en tot gauw.
    Groet Annemieke

• 26 Mei 2014 - 13:30

Annet :

Super, om elke week jullie verhalen te lezen. Nog even genieten de laatste dagen daar. Met een ervaringen rijker weer richting ons. Hoor graag je verhaal, Gerda. Tot mails in Nederland. Groetjes Annet ( werkbegeleider afd L MCL)