De laatste loodjes - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Blijf op de hoogte en volg Jessie

12 Mei 2014 | Ghana, Berekum

Naast dat we deze week op de afdeling zijn geweest, hebben we ons gewaagd aan het Ghanese eten. Omdat we met zeven Nederlandse studentes zijn, en theresa ongeveer de moeder voor iedereen is hier, hebben we haar gevraagd om fufu voor ons te maken. Dit was een soort deegbal met een pindasoepje wat met de handen gegeten moest worden. Eens en nooit weer! We wilden ook graag een dagje school meemaken. Toen we om 7:30 uur aanwezig waren, bleek de leraar niet aanwezig te zijn. Toen hij om 9:30 uur nog niet aanwezig was, zijn we thuis zelf maar bezig gegaan met school. We hebben in de middag nog en nieuwe poging gedaan. En ja hoor! Met leraar. We kregen van onze buurman les over borstvoeding. Hoe kun je dat beter leren dan gelijk in de praktijk te kijken hoe dat er in het echt aan toe gaat. Met 35 studenten richting de kraamafdeling. Het kan hier ook allemaal. Zaterdag zouden we naar het weeshuis toe. Dit hebben we verruild voor een dagje thuis. Aangezien de zon niet scheen, hebben we onze trui, warme sokken en fleecedeken uit de koffer gehaald. 's Middags hebben we dit maar weer omgeruild voor een korte broek aangezien het ongeveer 35°C was. We hebben het laatste stukje van de opleiding ook voltooid. De situaties voor de panelgesprekken zijn namelijk bedacht. Alleen nog uitvoeren dus. Toen we 's middags terug kwamen van de markt reed ons een vrachtwagen voorbij. Volgeladen met stoelen en mensen. Aangezien er veel heuvels zijn hier, en de vrachtwagen vrij snel over de heuvels reed, viel er een mannetje met stoelen en al naar beneden toe. Gelukkig was de spoedeisende hulp dichtbij. Zondag zijn we de hele dag weer op de OK geweest. De arts uit Tamale was weer aanwezig. We hebben weer verschillende hernia's en opbreken voorbij zien komen. Een operatie werd uitgesteld naar vanmorgen 10:00 uur. Toen wij als fanatieke Nederlandse studentes aankwamen, bleek dat de operatie was uitgesteld naar vanavond 18:00 uur. We zullen zien!

• 12 Mei 2014 - 22:18

Helene:

Al weer een week voorbij....de verhalen zijn eigenlijk altijd te kort en ik kijk weer uit naar een volgend verslag.
    Zet 'm op meiden ! We zijn trots op jullie.
    Liefs Helene

• 13 Mei 2014 - 18:13

Joke Van Koll/ Oma Hazenberg:

Hallo Jessie,
    Even een hartelijke groet van oma uit Boxtel.
    We hebben je reisverslag gelezen, wat een indrukken krijg je te verwerken en wat een verschillen met Nederland!Het is inspirerend en leerzaam !
    Geniet nog maar lekker een paar weekjes en graag weer tot ziens in Boxtel!
    Een dikke kus van Oma !!xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 14 Mei 2014 - 17:48

Jan H Mous:

Hey Jessie hoe gaat het met je? beetje naar de zin daar geen heimwee.
    wanneer kom je weer terug in het mooie Friesland.
    Dit is even een klein berichtje van de bulk chauffeur.
    Groetjes en het ga je goed Jan.

• 14 Mei 2014 - 20:58

Annemieke:

Boeiend verhaal! Wat een schooldag zeg. En nu pas het Ghanese eten geprobeerd?? Ach, beter laat dan niet ;-) Wat gaat de tijd toch snel, nu is het al weer bijna voorbij. Maak er een goede afronding van. Ben echt benieuwd naar jullie en je verhalen als we elkaar weer spreken. Laten we vast een afspraak maken via de mail. Groeten Annemieke

• 18 Mei 2014 - 22:37

Yvonne Vd Broek:

He Jessie,
    Wat heerlijk om even een trui en warme sokken aan te doen en onder een fleece-dekentje te kruipen om dan lekker zo'n ghanees deegballetje met pindasaus weg te werken. Afstandsbediening binnen handbereik en zappen maar......... Bijna jammer dat het weer 35 C wordt.
    Ga je nog naar het weeshuis?
    Tis een genot om jullie verhalen te lezen.
    De tijd dringt, nog even en dan is het pinksteren en ben je weer op hollandse bodem. Wel een troost, misschien kun je dan lekker je trui en sokken aan en lekker onder een fleece-dekentje duiken én zappen op de bank...........yeh.........
    Veel plezier nog.