Berggeiten - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu Berggeiten - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Jessie Akker - WaarBenJij.nu

Berggeiten

Blijf op de hoogte en volg Jessie

14 April 2014 | Ghana, Berekum

Wat vliegt de tijd! Deze week zijn we alweer op de helft van onze stage hier in het Holy Family Hospital. Afgelopen week hebben we een keuze gemaakt wat de afdelingen betreft. Maandag zijn we op de spoedeisende hulp (Jessie) en mannenafdeling (Gerda) begonnen. Op de mannenafdeling was een patiënt die bloed nodig had. Ze hadden natuurlijk al lang bedacht dat dit een mooie gelegenheid was om gebruik te maken van ons als Nederlanders. Aangezien onze bloedgroep onbekend is voor ons leek dat de goede smoes om eronder uit te komen. De leerlingen antwoorden hierop dat het bloed wel getest kon worden bij het laboratorium. Praat je hier maar eens uit! Gelukkig accepteerden ze het antwoord dat als je een iemand bloed geeft, je iedereen wel iets kunt blijven geven. Op beide afdelingen kenden ze ons nog bij naam. Dat is ook erg leuk terugkomen!
We moesten ook nog naar de immigratiedienst toe om ons visum te vernieuwen. Het gebouw had veel weg van een kraakpand. Ook binnen ging het apart. Aangezien we onze vliegticket waren vergeten, dachten we dat het feestje niet door zou gaan. Gelukkig had Gerda haar boardingspas van 12 maart nog bij haar, dit was genoeg. Deze week mogen we t alweer ophalen. Woensdagmiddag hebben we met alle Nederlanders gezellig gegeten. Pannekoeken en een soort bonensaus. Heerlijk en vooral gezellig!
Dit weekend hebben we het lekker rustig aan gedaan. Het was voor een keer heerlijk om niet meteen vrijdagmiddag op pad te gaan, maar gewoon lekker rustig aan te doen. Zaterdagochtend werden we hier wakker rond een uur of half vijf. De schoonmaakploeg stond namelijk op de stoep. Ook was er naast ons huisje een voetbalwedstrijd begonnen. Rond een uur of 10 zijn we richting het trotrostation gegaan om vanuit daar een trotro naar Techiman te pakken. Vanuit hier zijn we met de taxi naar Tanoboase gegaan. We zouden een soort natuurgebied gaan bekijken. Toen de chauffeur dacht dat we op de bestemming aangekomen waren , bleek dat we in het verkeerde park stonden. Gelukkig komt hier altijd alles goed en stonden we een kwartiertje later in het goede park. Na een lange zandweg werd de auto aan de rand van het bos gezet. Vervolgens heeft onze gids ons rondgeleid. Wat een geweldig mooi park! Lenigheid en een goede conditie zijn wel een vereiste want je klimt zonder enige bescherming zo de bergen op. Eenmaal buiten adem boven op de bergen aangekomen hebben we echt genoten van het uitzicht.
Toen de chauffeur ons terug bracht naar Techiman wilde hij graag 100 cedi hebben voor een ritje van een kwartier. En voor het wachten op ons toen we t park in gingen. Hij heeft zelf mee gedaan aan de klimtocht, dus we waren het niet helemaal eens met zijn prijs. Uiteindelijk hebben we het weten te verminderen tot 40 cedi. Dat hebben we snel verdiend.
Zondag is tegenwoordig onze wasdag. Helaas was het erg bewolkt en koud gisteren, maar 28°C. Haha!
's Middags hebben we nog wel lekker op het terras gezeten en zijn we over de rommelmarkt terug naar huis gelopen. Alles wat wij in Nederland in van die Humana-bakken gooien wordt hier verkocht. Mensen verdienen er hier hun geld mee. Heel vreemd om allemaal kleren te zien van merken die bij ons in Nederland verkocht worden. Zo liep er bijvoorbeeld iemand in een blousje van de zeeman.
Op naar een nieuw avontuurlijk weekend. We hebben namelijk vijf dagen de tijd in verband met goede vrijdag en pasen.

• 14 April 2014 - 18:41

Willy:

Was weer heel leuk om te lezen.Ben weer benieuwd naar het volgende verslag

• 14 April 2014 - 18:53

Lieke En Noud:

Wat een leuk verslag weer. Ben benieuwd naar de foto's! En jaloers op jullie temperaturen..was het hier maar 28 graden, wij mogen waarschijnlijk morgen weer de autoramen krabben :S. Veel plezier nog!!

• 16 April 2014 - 10:43

Egbert:

het is toch helemaal toppie dat jullie dit kunnen/mogen meemaken, blijf genieten want de stagemaanden zijn zo voorbij en het is maar de vraag of jullie nog ooit een soortgelijke ervaring kunnen opdoen.
    Jessie heeft het zakmes al dienst gedaan ???

• 16 April 2014 - 14:24

Grietje Metzlar.:

Wat weer een mooi verslag! Genieten van alles wat jullie beleven! Bergen, heerlijk weer, hier nachtvorst! Groejes, grietje metzlar.

• 16 April 2014 - 19:59

Jose:

hallo jessie

Wat een leuk verhaal .
    Ben benieuwd of je daar wat geleerd hebt .
    Maar het is wel een uitdaging.
    Leuk dat je maar 40 ceti hebt betaald .
    Die 60 ceti kan je weer ergens anders aan besteden.
    Geniet ervan het is zo voorbij.
    gr jose vogels

• 17 April 2014 - 13:52

Annegré En Paul:

Dag Gerda,

Vanochtend is jouw mem samen met tante Tine op bij ons op kraambezoek geweest. Zoals je wellicht wel hebt vernomen is op 31 maart jl onze dochter Marleen Rigtje geboren. Ik wist wel dat jij voor stage in Ghana zat, maar wist niet dat jullie ook een site hadden waarop jullie ervaringen beschreven staan. Heb zonet jullie verslagen gelezen. Wat maken jullie wat mee en wat gaat het er anders aan toe dan in Nederland. Maar zo te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin. Wij wensen jullie nog heel veel plezier toe de komende weken!

Hart. groeten,
    Paul, Annegré en Marleen

• 18 April 2014 - 13:32

Magda De Vries:

Hoi Gerda,
    Via Annet ben ik op jullie site terecht gekomen. Jullie maken wat mee zeg! Zowel bij het werk als in de vrije tijd. Wat een mooie ervaring, daar kun je je hele leven op teren. En beseffen hoe goed wij het hier hebben.
    Het is voor ons ook heel leuk om jullie belevenissen te volgen. Maar vooral blijven genieten, het is maar zo kort!
    Groetjes van Magda.

• 21 April 2014 - 12:50

Catharina:

Hoi Jessie,

Wat een belevenissen! Wat gaaf dat je op de spoedeisende hulp zit. En
    De helft van je stage al weer gehad, wat gaat het snel.
    Maak er nog wat moois van!!!
    Groetjes Catharina

• 21 April 2014 - 13:03

Annemieke:

Fijn dat jullie zo genieten. Ben benieuwd wat jullie allemaal in het paasweekend gedaan hebben.
    En wat gaat dat snel, de helft alweer voorbij. Dus taxiprijs vooraf afspreken maar dat hebben jullie nu zelf ook wel bedacht natuurlijk. Groetjes!